A személyes eladásra, mint értékesítési módszerre épülő vállalkozások elterjedése az elmúlt évtized végére jellemző. Magyarországon a módszer először a biztosítások, befektetések értékesítése terén hódított, majd egyre erőteljesebben nyert teret a különböző termékek, szolgáltatások piacán.
Napjainkban kevés olyan szakmai terület található ahol -gyenge kezdeményezések kivételével - ne lenne jelen a piacon sokszor párhuzamosan a klasszikus értékesítési módozatokkal a személyes eladás. A szakirodalomban ún. zéró csatornával jelzett értékesítés lényege, hogy a termék, szolgáltatás közvetlenül jut el a fogyasztóhoz oly módon, hogy az áru, szolgáltatás mozgásának iránya egyértelműen a vásárló irányába és a vásárlóig mutat . Ezt a piaci műveletet, amely a fogyasztó felkutatásából, a termék ,szolgáltatás üzenetének eljuttatásából, a fogyasztásra történő ösztönzésből , a termék / szolgáltatás „fizikai” elszállításából, a szokványos garanciák személyes biztosításából áll, természetesen rejti azokat a hátrányokat és előnyöket amelyeket elsősorban a fogyasztó érzékel.
Világos , hogy ha a vásárló jellemzően kellemes tapasztalatokat szerez a hagyományos vásárláshoz viszonyítva, akkor annak előnyei a mérvadók számára, ellentétes esetben meghatározó a rossz vásárlói „élmény „ ami természetes a módszer ellenzőinek táborát erősíti , a fogyasztó idegenkedésének erősödését segíti és sajnos a közvélemény negatív értékítéletét támassza alá.
Az MLM természetesen a módszer egyik legfontosabb szereplőjének a vevőnek is nyújt számos előnyt. Az esetek többségében ajánlásra történik a vásárlás, leggyakrabban a fogyasztói tapasztalatokkal, hasznokkal és előnyökkel rendelkező termékforgalmazó, terméktanácsadó vagy képviselő segíti a vásárlót a döntésben, amiben elsősorban a személyes hitel, a bizalom a meghatározó. Ezért jellemző és meghatározó a potenciális fogyasztói kör megválasztásánál a személyes ismeretség, vagy az arra épülő ajánlás. Hatékonysága és eredményessége a személyes hitelességtől függ.
Jól kitapintható a vásárló szempontjából a kényelmes vásárlás élménye. A fogyasztó a termékkel együtt kiegészítő szolgáltatásban részesül. A saját kényelmének megfelelő helyen , otthonában, munkahelyén stb. kapja meg a kívánt árut, miközben lehetősége nyílik a kipróbálásra, a felhasználói tapasztalatok átadására, átvételére azok kontrolljára és azok értékelése utáni vásárlásra . A döntés a vásárló kezében van. Ha nem érez kényszert, pressziót a döntésben akkor az előnyök dominálnak, ha igen, akkor a kifogások és a fenntartások a döntőek és meghatározók . A szorosabb személyes kontaktus, a személyre szabott ajánlás, a szokásostól eltérő figyelmesség, türelem és tolerancia feltétlen előny. A személyes tapasztalatokkal alátámasztott ajánlás biztonságot, garanciát, és nagyon sok esetben a minőségtudat erősítését jelenti a vevőnél. Feltételezi-joggal- hogy az ajánló olyan áron és feltételekkel kínálja a terméket vagy szolgáltatást, amelyek biztosítják számára a kizárólagosságot /pl.a termék klasszikus értékesítésben nem érhető el /, az egyediséget, a személyes figyelmességet , amit a klasszikus értékesítési technikáknál ritkábban tapasztal.
Fontos szempont a garancia kérdése. Ha érzi és látja a személyes kapcsolatban a biztosítékokat, a minőségi garanciákat, az alkalmatlanság esetén a visszaváltás vagy a csere lehetőségét akkor döntő érveket talál az ily módon történő vásárlásra.
A megfelelően felkészült és a céget méltó módon képviselő termékforgalmazó érezhetően bizalmasabb viszonyt tud teremteni a fogyasztó és termelő között, ami fontos biztonsági tényező minden vásárló számára. A termékek fejlesztéséről, azokkal kapcsolatos szakmai újdonságokról, akciókról szóló közvetlen és gyors információ a fogyasztó megelégedettségét, megtartását garantálja. Általánosságban elmondható, hogy az előnyök a személyre szabottságban, a körülményekhez való alkalmazkodásban és a megkülönböztetett gondosságban érzékelhetők.
A hátrányok logikusan ezek hiányából, ellentétes hatásából erednek. Persze nem ilyen egyszerű, hisz maga a módszer is rejt önmagában hátrányokat .
Az egyik jól érzékelhető hátrány a megszokottságból eredő megszokás a vásárlói gyakorlatban. Ezért tapasztalható idegenkedés már azoktól, is akik csak hallottak a módszerről, de tapasztalataik nincsenek. Kétség kívül, hátrány, hogy a személyes eladás akkor kezdett el teret nyerni, amikor a hagyományos kereskedelmi csatornákon belül megjelent egy jelentősebb kínálat, egy érzékelhetően javuló kereskedői magatartás, ahol a fogyasztó saját akaratából dönthet a vásárlás helyéről, az eladó személyéről és sok esetben a számára legelőnyösebb árról is. Ezzel egyidőben megjelenő termékforgalmazók, „ ügynökök” azt az érzést váltották ki sok esetben a fogyasztóban, hogy a vásárlása és vásárlói döntése kényszerpályán mozog és nem szabad akaratából vásárol ,fogyaszt. Gyakran a kínálat teremtette választás szabadságát érzi a fogyasztó csorbítva. Ezek a kényes és valós okok indokolják a felkészült, áruismerettel és piaci információkkal felvértezett, a piaci kínálatot jól ismerő és a céget tisztességgel képviselő munkatárs tevékenységét . Bármelyik tényező hiánya, vagy hiányossága a fogyasztó idegenkedését, bizalmának megrendülését, a módszertől való végleges elfordulását eredményezi. Gyakran tapasztalható a fogyasztó elbizonytalanodása, mert a vásárlás utáni árupótlás, a garanciák nem biztosítottak sokszor azért, mert az ajánló „eltűnik „ aki igazán nem érti a fogyasztói elégedettség lényegét. Az elégedetlen vásárló sajnos nemcsak a termékforgalmazó személyével elégedetlen, hanem legtöbbször - mert más lehetőség is kínálkozik a vásárlásra- a termék további fogyasztásától is eláll, sőt sok esetben ennek kellő hangot is ad. A pontatlan kiszolgálás - ami nemcsak időben értendő- a legnagyobb ellenállást válthatja ki a vásárlóban . A kétely a hozzáférhetőségben, az árban, a tapasztalatokban, a személy megbízhatóságában, veszte az egyébként nagy reményekre, sikerre és személyes fejlődésre nagyszerű lehetőséget nyújtó módszernek. A megelégedett fogyasztó lehet a garanciája a személyes eladás további térnyerésének, mert egyébként a közreműködók és a vásárlók a hátrányokat általában ritkán honorálják kitartással, hűséggel és jó véleménnyel . Valójában ez a személyes eladásban a személy legnagyobb felelőssége.
|